Toimintaa

  1. Home
  2. /
  3. Toimintaa

Toimintaa


Formal Music (2020)
on sarja audiovisuaalisia sävellyksiä kitaralle, kahdelle anturisoittimelle ja vuorovaikutteiselle virtuaalicombolle. Sävellykset perustuvat 2011 aloitettuun elektronisten instrumenttien keskitetyn  reaaliaikaisen ohjaamisen kehitysprosessiin. Tavoitteena on kyetä improvisoimaan etukäteen suunnitellun materiaalin pohjalta siten että solistista instrumenttia soitettaessa säestävien soittimien osuuksia ja ominaisuuksia voidaan ohjata annettujen raja-arvojen puitteissa. Ohjattaviin ominaisuuksiin kuuluu mm. äänen korkeus, voimakkuus, väri, kesto ja esiintymistiheys. Raja-arvot määritellään soitinkohtaisesti ja niitä muunnellaan keskitetysti halutulla säätimellä, esim. jalkapedaalilla.

2013 aloitetussa Ornaments projektissa jonka yhteydessä tuotetusta materiaaleista sävellykset koostuvat, laajennettiin painopistettä vuorovaikutteisen installaation kehitystyöhön. Ornaments projektin keskeisenä tutkimuskohteena ja tavoitteena oli musiikin ja visuaalisten materiaalien saumaton yhdistäminen siten että jokaisella äänellä on oma visuaalinen vasteensa. Pyrkimyksenä on luoda kokonaisuus jossa musiikki ja kuvamateriaalit ovat huomioarvoltaan tasavertaisessa asemassa.

Kehitystyötä tehtiin yhdessä Teemu Määttäsen kanssa joka vastasi visuaalisten materiaalien suunnittelusta ja ohjelmoinnista Processing ympäristössä. Teemu ohjelmoi myös Leap Motion ohjaimen tuottaman liiketunnistusdatan muunnoksen OSC / MIDI formaatteihin niin ikään Pocessingilla.

Formal Music on sooloteos jossa Ornamentsin tapaan myös visuaaliset elementit on “sävelletty”  ja synkronoitu vastaamaan jokaisen soittimen yksittäisiin ääniin. Materiaalien muoto, koko, tekstuuri, väri ja kirkkaus seuraavat soittimien MIDI datasta saatuja arvoja. Tavoitteena on tuottaa visuaalinen rakennelma jonka muutokset ovat informaatiomäärältään tasapainossa musiikissa tapahtuvien muutosten kanssa. Kyse on siis pikemminkin elävästä taulusta kuin elokuvallisesta tarinasta.

Visual Music Orchestra (ViMO) on kehitteillä oleva mediataidekonsepti jonka ilmenemismuotoa voidaan muovata vuorovaikutteisesta yleisöinstallaatiosta monijäseniseen esiintyjäryhmään. Ornaments on ensimmäinen konseptia hyödyntävä teos. Teokseen on suunniteltu ja ohjelmoitu eleillä ja liikkeellä ohjattavat, origami-taitteluihin perustuvat interaktiiviset soittimet, joilla hallitaan teoksessa niin laajoja kokonaisuuksia kuin pieniä yksityiskohtia. Soittimissa hyödynnetään Leap Motion liikkeentunnistinta. ViMOssa vaadittavan teknologian kehitys käynnistyi Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksen TEKES rahoitteisessa VIMMA-hankkeessa 2013–2014. Ensimmäinen virtuaalisoitindemo tehtiin kesäkuun lopussa 2014 keskuksen studiolla.

2012 KOTA. “hybridivitriini”, videomateriaaleista, fyysisistä esineistä ja audiovisuaalisesta sisällöstä koostuva vuorovaikutteinen installaatio, Askon säätiön tilausteos. Toteutettu yhteistyössä Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksen ja Helsinki Design Weekin kanssa osana World Design Capital Helsinki 2012 hanketta.

2010 ENERGO. Valtion yksivuotinen taiteilija-apuraha audiovisuaalisen dramatisoidun konsertin ja interaktiivisen yleisöinstallaation lopputyöstöön. Energo on laajamuotoinen teos elektroniselle orkesterille, solisteille (mm. Lauluyhtye RAJATON), anturisoittimille ja reaaliaikaisille visuaalisille prosesseille. Vuorovaikutteinen yleisöinstallaatio toteutettiin yhteisyössä TEKES-rahoitteisen DREX -hankkeen kanssa (Tila, Teatteri ja Kokemus – Tapahtumallisen Tilan Uudet Muodot). ENERGO oli yksi Turku 2011 kulttuuripääkaupunkivuoden suurtuotannoista ja sitä seurasi neljässä esityksessä yhteensä 4000 katsojaa.

2009 FRAMED. Vuorovaikutteinen anturisoitininstallaatio Milanon Design Weekillä osana Helsingin designpääkaupunkivuoden promootiota. Uudet instrumentit toteutettiin yhteistyössä muotoilija Mikko Paakkasen kanssa. Installaatio oli esillä myös Helsingin Design museossa Mikon näyttelyn yhteydessä 2012.

1997-2008 CARTES, Residenssitaiteilijana ja tuotantovastaavana Espoon taide- ja tietotekniikkakeskuksessa (perustajat Espoon kaupunki, Sibelius-akatemia ja Teknillinen korkeakoulu), jossa toteutti useita monitaideteoksia erilaisille kokoonpanoille: sinfoniaorkesterille (Tapiola Sinfonietta) ja solisteille, anturisoittimille, kuoroille (Dominante, Tapiolan kuoro), tanssijoille, elektroniselle orkesterille, videomateriaaleille, tietokonegrafiikalle ja teollisuusroboteille. Perusti keskuksen yhteyteen myös Cartes Art Machine (CAM) yhtyeen, kehitti anturisoittimia, vastasi tuotanto-, tutkimus- ja kehitystyöstä sekä toimi vt johtajana 2005.

Teosesimerkkejä:

Näyttelykeskus WeeGeen avajaisproduktio, CAMn CD -levyn (CHIASMA) sävellystyö ja tuotanto.
KAIF, vuorovaikutteinen anturisoitininstallaatio ja avajaisproduktio tiedekeskus HEUREKAn musiikkinäyttelyyn
Sandman,
tanssiteos yhteistyössä koreografi Hugo Fanarin ja Kansallisoopperan tanssijoiden kanssa. Reaaliaikainen audio- ja video-ohjaus. Anturisoittimet tanssijoiden käytössä. Videomateriaalien kuvaus, editointi ja ohjelmointi (Director -ympäristöön suunniteltu reaaliaikainen video-ohjausjärjestelmä).
MetaSYNK, etäteknologialla toteutettu yhtäaikainen monitaideteos Espoon kulttuurikeskuksessa ja Kiasmassa. Sävellystyö, luontovideomateriaalien kuvaus, editointi ja reaaliaikasynkronoinnin ohjelmointi, anturisoitinohjelmointi, sekvensseriohjelmointi, tuotanto. Helsinki 2000 kulttuuripääkaupunkihanke.
ArtSYNK, käytössä ensimmäinen Cage anturisoitin audiovisuaalisessa konsertissa Kiasmassa. Reaaliaikainen teollisuusrobotti-, video- ja animaatio-ohjaus sekä videomiksaus.
PolySYNK, monitaideteos Teknisen korkeakoulun tietotekniikkatalon avajaisiin. Elektroninen orkesteri ja Tapiola Sinfonietta. Synkronoidut synteettiset soitinstemmat, audioefektit ja video sekä reaaliaikastreemaus. Robottikapellimestari.
SynChronos, Elektroninen orkesteri, hajautettu kamariorkesteri ja solistit kolmessa eri salissa. Virtuaalikapellimestari. Synkronoitu video ja reaaliaika-animaatio. Nelikanavaäänentoisto jokaisessa tilassa. Esitys Ateneumissa 1997 osana Helsingin Juhlaviikkojen ohjelmistoa.

1990 IN2a3 -yhtye. Puhaltimet, lyömäsoittimet, kitara ja elektroniikka. Audiosekvensserien livekäyttö yhdessä solistien kanssa. Kotimaan konserttien lisäksi mm. vierailu Jakartan jazzfestivaalilla Indonesiassa 1991. Laajamuotoisia, tietotekniikkaa monipuolisesti hyödyntäviä sävellyksiä YLEn tuotantoina: Metal Works ja Strings Attached, elektroniselle orkesterille ja IN2a3:lle, sekä Ktema Eis, Avanti! kamariorkesterille, elektroniselle orkesterille ja IN2a3:lle. Audio-sample tekniikan käyttö, teemakohtaisten ääniefektien äänitys ja editointi. Tehdasäänet, luontoäänet ja synteettiset äänet soitinkäytössä. Valtion yksivuotinen taiteilija-apuraha 1996

1985 INSTINCT-yhtye. Esiintymisiä festivaaleilla ja konserteissa kotimaassa ja ulkomailla, mm. PoriJazzin pääkonsertissa 1990. Radio- ja TV-taltiointien lisäksi kolme levyä, joista ensimmäinen valittiin Rytmi-lehden äänestyksessä vuoden levyksi. Lisäksi kitaristisarjan ykköstila. Sävellyksiä TV- , multivisio- ja videoproduktioihin. Mainostoimisto Erva-Latvalan (myöh. Vera) tilaustyönä 8 CD -levyn sarja klassisen musiikin teoksia ja omia sävellyksiä sovitettuna elektroniselle orkesterille ja solisteille. Mukana perustamassa Helsinkiin Winter Jazz festivaalia. Toimi myös osan ajasta tapahtuman johtajana.

1976 Wasama Quartet. Jazz ja maailmanmusiikki. Yhtyeen perustajaäsen, kitaristi ja pääasiallinen säveltäjä. WQ toimi lähes kymmenen vuoden ajan esiintyen lukuisissa konserteissa ja festivaaleilla, mm. Pori jazzin pääkonsertissa 1983. Kansainvälistä konserttitoimintaa mm. Ruotsissa, Saksassa, Sveitsissä (Zurichin jazzfestivaali) ja USA:ssa (KOOL JAZZ festivaali). 1981 vuoden yhtye palkinto. Kvartetin toinen äänite Dirty Date valittiin vuoden jazzlevyksí Suomessa.

1974 Pohjoismaiden ensimmäinen elektronisen musiikin esiintyjäryhmä (NEUM) yhdessä Esa Kotilaisen ja Otto Romanowskin kanssa. Yhtye aloitti esiintymiset Dimensio -ryhmän taidenäyttelystä.

1972 – 1979 Opinnot Helsingin konservatoriossa. Pääaineina kitara ja musiikin teoria.