AV-klipit
Musical Artefects 2022
Musical Atrefects on kokoelma audiovisuaalisia novelleja jossa soittimien tuottamat äänet ohjaavat virtuaalisten objektien muodostamien rakennelmien liikkeitä. Kaikkien soittimien osuudet akustista kitaraa lukuunottamatta on tuotettu elektronisesti ja muokattu samasta osakohtaisesta polyrytmisestä sekvenssistä. Elektronisten soittimien tuottamien äänten esiintymistiheyden, voimakkuuden ja korkeuden valitsemisessa on hyödynnetty painotettua satunnaisuutta.
Ohjelmisto:
XronoMorph
Ableton Live / Max for Live
TouchDesigner
____________
Formal Music 2020
Formal Music on kuusiosainen sarja audiovisuaalisia sävellyksiä kitaralle, kahdelle anturisoittimelle ja vuorovaikutteiselle virtuaalicombolle. Se on sooloteos jossa myös visuaaliset elementit on “sävelletty” ja synkronoitu vastaamaan jokaisen soittimen yksittäisiin ääniin. Materiaalien muoto, koko, tekstuuri, väri ja kirkkaus seuraavat soittimien MIDI datasta saatuja arvoja.
Soittimet:
Guild F212XL
Laser Frame, erikoisvalmisteinen Laser harppu
Leap Motion Controller, käsien liikkeet tunnistava infrapunakamera
Softainstrumentit:
Zebra2
TripleCheese
MAGIX Independence Sampler
WaveGenerator
ImpOscar2
Minimonsta
Oddity2
Projektiin käytetty ohjelmisto:
Ableton Live / Max for Live
Troikatronix Isadora
Blender
Adobe After Effects
Processing (OSC & MIDI muunnin, Teemu Määttänen)
Steinberg Cubase
MuseScore
____________
Ornaments
Ornaments installaatio. Improvisaatio Ornaments Part6. Flash 2017 Suomenlinna. Kaikki kolme soitinta ensimmäistä kertaa yleisön käytössä. Leap motion liiketunnistimilla soitetaan käsien liikkeillä yksittäisiä soittimia ja ohjataan taustamateriaalien esiintymistodennäköisyyksiä ja intensiteettiä. Origamitaitteluun perustuville kolmiulotteiselle projisointipinnoille heijastetaan jokaiselle äänelle ohjelmoidut synkronoidut visuaaliset prosessit.
____________
ViMO
Visual Music Orchestra prosessia. Improvisaatio reaaliaikaisesti ohjattujen musiikillisten säestyselementtien (rytmi, harmonia, bassolinja) ja synkronoitujen visuaalisten elementtien (animoidut objektit) kanssa: musiikissa ohjauksen kohteena ovat intensiteetin muutokset, äänten tiheys, väri ja kesto sekä varioituvat sisältömateriaalit; visuaalisissa elementeissä sama ohjaustieto muuttaa objektien kokoa, valoisuutta, liikkumista ja terävyyttä.
____________
ViMO ja Ornaments
Visual Music Orchestra (ViMO). Esityskoneiston teknologian kehitys ja työstö ja ensimmäisen teoksen (ORNAMNETS) suunnittelu osana Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksen kansainvälisestä TEKES -rahoitteisessa VIMMA hanketta (Virtuaalinen, intermediaalinen ja vahvennettu esiintyminen live-tuotannossa ja luomiskonteksteissa 2013-2014).
____________
Cartes
Cartesin viimeinen performanssi. 19.4.2013. Alkuperäiset anturisoittimet uudella ohjelmoinnilla ja reaaliaikaisilla videoprojisoinneilla.
____________
Simple tests
Videomateriaalien synkronointi improvisaatioon.
____________
Kota
“Hybridivitriini”, Askon säätiön tilausteos. videomateriaaleista, fyysisistä esineistä ja vuorovaikutteisesta audiovisuaalisesta sisällöstä koostuva installaatio, joka esitteli Askon säätiön Avonius-palkitut muotoilijat ja arkkitehdit. Teoksessa käytettiin infrapuna-antureilla ohjattuja vuorovaikutteisia videoita, animaatioita ja generatiivisia äänielementtejä. Kota esiteltiin 7.9.2012 Helsinki Design Weekillä osana World Design Capital Helsinki 2012 hanketta.
Teemu Määttänen, visuaalinen suunnittelu ja ohjelmointi
Mikko Paakkanen, muotoilu
Ilkka Niemeläinen, sävellys, ohjelmointi ja tuotanto
____________
DREX ja kinect
XBOXin Kinect peliohjaimen ohjelmointi soitinkäyttöön ja reaaliaikaiseen animaatio-ohjaukseen.
____________
DREX ja sakraali kaupunki
Sakraali kaupunki -projektiin ideoitujen kolmiulotteisten esineiden ja reijitettyjen pintojen projisointitestausta ja tutkimista.
____________
Energo
1,5 tunnin mittainen dramatisoitu konsertti. Esityskoneiston muodostivat elektroninen orkesteri, ihmisäänet, akustiset ja elektroniset instrumentit, virtuaaliset videolavasteet, sekä laulajien käytössä olleet erilaisin liiketunnistimin varustetut soittimet. Turku 2011 kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmistoa.
Esiintyjät
lauluyhtye Rajaton
Juhani Aaltonen, saksofoni ja huilu
Esa Kotilainen, koskettimet
Mikko Hassinen, rummut
Mika Kallio, rummut. lyömät
Ilkka Niemeläinen, kitara, elektroniikka
Työryhmä
Ilkka Niemeläinen, sävellys ja ohjelmointi
Ville Hyvönen ja Paul Brück, visuaalinen suunnittelu
Minna Nurmelin, ohjaus
Mikko Paakkanen, lavastus ja pukusuunnittelu
Teemu Nurmelin, valosuunnittelu
Tuotanto: Musicmakers Oy / Kim Kuusi
____________
Energo installaatio
Vuorovaikutteisen yleisöinstallaation rakennus ja testaus. Teoksessa hyödynnettiin lokaatioon ja liikenopeuteen perustuvaa kamerapohjaista liikkeentunnistusjärjestelmää. Installaatiota työstettiin osana Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksen TEKES-rahoitteista DREX hanketta. Turku 2011 kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmistoa.
Työryhmä
Teemu Määttänen, visuaalinen suunnittelu ja ohjelmointi
Mikko Paakkanen, muotoilu ja materiaalit
Ilkka Niemeläinen, sävellys, ohjelmointi ja tuotanto
____________
Framed
Uudet Mikko Paakkasen muotoilemat anturisoittimet Milanon design Weekillä 2009 osana World Design Capital Helsinki 2012 markkinointikampanjaa. Installaatio oli esillä myös Mikon näyttelyn yhteydessä Design museossa Helsingissä 2012.
____________
UNI yhtye
Elektroninen orkesteri, akustiset soittimet, analogiset koskettimet, synkronoidut visuaaliset elementit ja uudet anturisoittimet. 6 -osainen Dreams studiotallenne.
Juhani Aaltonen, saksofoni
Esa Kotilainen, analogiset kosketinsoittimet
Ilkka Niemeläinen, ohjelmointi, kitara, anturisoittimet, äänitys ja miksaus
____________
NYT 08
Ensimmäinen installaatio uusien anturisoittimien prototyypeillä Naantalissa.
____________
CAM
Cartes Art MAchine. Espoon taide- ja tietotekniikkakeskus Cartesin audiovisuaalinen esiintyjäryhmä. Elektroninen orkesteri ja solistit. Reaaliaikainen audiovisuaalisten materiaalien ohjaus anturisoittimilla ja sekvensserillä. Yhtye esiintyi mm. kulttuurikeskus WeeGeen avajaistilaisuudessa 2006. CD Chiasma julkaistiin samana vuonna.
Juhani Aaltonen, huilu
Antti Ikonen, koskettimet, anturisoitin Tube
Tuomo Lassila, rummut
Ilkka Niemeläinen, kitara, anturisoitin Cage, CD:n äänitys ja miksaus
____________
Heureka, Sandman ja kuoroteokset
Vuorovaikutteinen anturisoitininstallaatio ja avajaisteos Kaif Heurekan musiikkinäyttelyyn 2005. Neljä uutta soitinta jotka rakennettiin yhteistyössä Heurekan kanssa. Tanssiteos Sandman. Reaaliaikainen audio- ja video-ohjaus. Anturisoittimet tanssijoiden käytössä. Vuorovaikutteiset kuoroteokset Dominantelle ja Tapiolan kuorolle. Kuorolaisilla käytössä reaaliaikainen audio- ja videomateriaalien ohjaus antiikkikytkimillä ja karahkoilla.
____________
NEUM
Pohjoismaiden ensimmäinen elektronimusiikin esiintyjäryhmä konsertissa Koneisto festivaalilla 2003. Neum aloitti toimintansa 1970- luvun puolivälissä Dimensio -taiteilijaryhmän näyttelyiden yhteydessä.
Esa Kotilainen, kosketinsoittimet
Ilkka Niemeläinen, kitara, sekvensserit, anturisoittimet
Otto Romanowski, syntetisaattorit
____________
MetaSynk
Yhtäaikainen audiovisuaalinen konsertti Espoon kulttuurikeskuksessa ja Kiasmassa. Reaaliaikainen teollisuusrobotti-, audio- ja video-ohjaus Cage anturisoittimella ja sekvensserillä lokaalisti ja point to point verkon yli. Helsingin kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmistoa 2000.
Esiintyjät
Tapiola sinfonietta
Tuomas Hannikainen, kapellimestari
Janne Murto, huilu
Ilkka Niemeläinen, kitara, Cage
____________
ArtSynk
Ensimmäinen Cage anturisoitin audiovisuaalisessa konsertissa Kiasmassa. Reaaliaikainen teollisuusrobotti-, video- ja animaatio-ohjaus sekä videomiksaus.
Esiintyjät
Juhani Aaltonen, huilu
Ilkka Niemeläinen, kitara, Cage
____________
PolySynk
Elektroninen orkesteri ja Tapiola Sinfonietta. Synkronoidut synteettiset soitinstemmat, audioefektit ja video sekä reaaliaikastreemaus. Robottikapellimestari.
Esiintyjät
Tapiola Sinfonietta
John Storgårds, kapellimestari
Juhani Aaltonen, saksofoni
____________
SynChronos
Elektroninen orkesteri, hajautettu kamariorkesteri ja solistit. Virtuaalikalpellmestari. Synkronoitu video ja reaaliaika-animaatio. Nelikanavaäänentoisto kolmessa eri tilassa. Esitys Ateneumissa 1997 osana Helsingin Juhlaviikkojen ohjelmistoa.
Esiintyjät
Sibelius Akatemian Kamariorkesteri
Atso Almila, virtuaalikapellimestari
Pentti Lahti, saksofoni
Jukka Wasama, rummut
Mongo Aaltonen, lyömäsoittimet
____________